Nisyros till Tilos ...

Jag tog en timme med min bok innan Ronny vaknade i dag.

Sen var det dags för frukost kl.8.00 … och där fans inget. Inte ens personal. Beslöt att ta vespan en runda först in till Mandraki och titta lite där.

När vi kom tillbaka hade personalen kommit och vi fick frukost eller … Den bestod av kaffe, två skivor rostat bröd, smör, marmelad, yoghurt med nötter och honung och ett glas juice. Men vi klarar oss …

Då hade vi några timmar kvar på ön innan båten skulle ta oss till Tilos kl.15.00. Kollade om vi behövde lämna vårt rum innan dess, men det var ok att vi gjorde det när vi skulle till båten. Fördelar med små ställen …

Så gav vi oss ut på äventyr …

Skulle finnas någon sorts bastu som var varm med vulkanens hjälp. Vi letade och letade. Stannade och gick upp i byn där vi ätit kvällen innan och frågade dem. Jo då, den finns. Men stor var den inte … Ett hål i berget med plats för några styck sitt sitta eller stå …

Körde lite längs stränderna och så tillbaka till Mandraki. Hittade turistinformationen och hörde med dem vad som rekommenderades att besöka. Var vulkanen, vid vilken vi var redan i går, och så var det en kyrka och ett museum. Vi gjorde besök vi båda.

Efter att varit så kulturella och klockan bara var 12 så satte vi oss för att äta lite lunch. Blev grekisk sallad, tzatsiki och bröd. Öl till det blev det med.

Fin utsikt hade vi med där vi satt och åt och bläckfiskar och hajfena hängde på tork ...

Biljettinköp och på båten som en timme senare lastade av oss på Tilos … och där stod de nu igen … de som ville hyra ut till oss. De anföll inte som de gjorde på Patmos som tur väl var. Började först prata med en dam, men hennes boende var en bit bort och det var inte bara traska dit med packningen. Fick då kontakt med en annan dam som hade ett boende vid hamnen och stranden. Var en studio och hon ville ha 35€/dag för den. Nej sa vi och hon sa 30€. Då vi sa att vi inte betalat mer än 25€/dag på övriga öar sa hon ja till det och vi traskade iväg till hennes hus för att kolla på det. Det var ok med strandpromenaden nedanför och ingen bil eller mopedtrafik alls vid huset.

Packade in våra saker och tog en promenad för att inspektera vart vi var och vad som finns i området. Passade på att handla med när vi var ute och gick. Tog oss ett dopp med innan vi slog oss till ro på balkongen.

Middagen denna kväll avnjöt vi på vår balkong med tomatsoppa, bröd, vin och öl. Lite pasta i soppan hade vi med.

När det blivit lite svalare tog vi en tur i byn och hittade ett ställe som hyrde ut vespor. En sådan får det nog bli i morgon.

Hittade denna när vi var ute och gick i byn här på Tilos. För mycket svenskar här redan eller ...