Sista dagen för denna gången ...

Hemresedag. Vi packade och åt frukost. Vid 10.00 var vi klara och gick då till Tylö.Ställde våra väskor där och la oss på stranden för en sista sol och bad dag.

Lite fika och mat vid lunchtid på Tylö. Martina gjorde oss sällskap fast det var hennes frukost då.

Blev duschning i Martina och Linus lägenhet, mat på Mama Rosa och sen taxi till flygplatsen.

Tack Martina och Linus för dessa veckor hos er.

Vi fick se ...

... att det inte finns så mycket att se. Detta var under vår biltur.
Vi hämtade bilen hos uthyraren redan kl. 9.00. Tänkte vi skulle ha gott om tid på oss att utforska ön. Fick upp Martina med på denna tur.
Började med att köra upp i bergen till en ruin.

Här var det "rundvandring" och så ...

Vi höll oss lite i utkankten av detta ...

Sen bar det upp högre i bergen. En härlig utsikt över Kos stad ...

Körde vidare och stannade en stund i en liten by som heter Zia. Tyvärr kom inte kameran fram här. Men är ni nyfikna på hur det ser ut där så kan man googla på Zia Kos.

Sen bar det av till andra änden an Kos och Paradise Beach. Vi fick bada en stund men något impnerade av stranden var vi inte. Finns lika fina på flera ställen på Kos.

Efter några timmar på stranden körde vi vidare längs kusten. Stannade och åt glass vid en strand.

Eftersom vi upptäckte att det går snabbare än vi trodde att upptäcka ön (beror nog mycket på att det var väldigt varmt att man inte orkade utforska så mycket) blev färden mot Kos stad tidigare än vi beräknat. Men det gjorde inget. Det blev kaffe på Tylö och sen lite vila.

Kl. 18.30 hämtade vi upp Martina och Linus på Tylö. Nu gick färden i bilen till de varma källorna. Ja ni läser rätt. 35 grader i luften och vi åker till de varma källorna. Efter en promenad från parkeringen kom vi fram. Varmakällorna var väldigt varma vill jag säga. Men det var härligt ...

Vi ökte därifrån mycket nöjda.

På kvällen blev det middag på Bomerang.

Det var bara Carina som vågade sig på Calamares.

Då var denna vår utflyktsdag slut.

Barbeque kväll ...

Onsdagskvällen är det alltid Barbeque på Tylösand Beach Club. Denna, vår sista onsdag, var vi där för att äta. Långborden var dukade där alla ungdomarna skulle sitta. Vi fick ett VIP bord (eller det kanske var så att vi inte fick sitta bland ungdomarna) med utsikt över både stranden och restaurangen.

Martina gjorde oss sällskap sen med ...

Så här roliga kan van göra sig ibland med ...

Linus fick ta tag i efterarbetet så det blev gjort ...

Tack för kvällen på Tylösand Beach Club!

Oj, oj, oj ...

Under dagarna vi varit på Kos har vi ätit på Spitaki. Förra året besöktes denna restauran av ...

och i år har

varit gäst där. Inte illa det.

I dag har vi legat på stranden vid Tylösand Beach Club och som utsikt har vi haft båten som Jonny Depp finns på i år.

På stranden fanns en svensk kändis med. Tobiad från Let´s Dans. Fick aldrig möjlighet att fota, så det får ni vara utan.

Ronny och Kim har haft en promenaddag i omgivningarna i Kos stad.

Här kommer en bild på hur klart vattnet är där vi svalkar oss ...

I kväll blir det Tylö som gäller. Hur det går får ni veta en annan dag eller inte ...

Vad tiden går fort ...

Onsdag redan och vi har bara tre dagar kvar här på ön.

I går var det strandhäng ingen. Jag kunde bara inte sola benen. Har fått någon slags soleksem på dem. Men men, tur det finns parasoll att ligga under med halva kroppen.

Började redan under månaden förbereda det Martina längtat efter under flera månader. I går tisdag överaskade vi henne med det på Tylösand Beach Club. Kl 16.30 dök vi upp med ...

Den blev bra men höll på att bli något för soptunnan. Innan jag skulle lägga på räkorna kände jag att jag behövde smaka på dem. De var så gott som råa. Råa räkor på smörgåstårta är ju ingen hitt just, så det blev till att koka dem och sen kyla ner dem i frysen. Blev ok.

Så här såg det ut när Martina fick den ...

Lite blev det kvar till morgondagen med ...

Vi gick till vårt hotell och kontaktade Pates alltan. Tingsryds marknad nu ...

Skype är bra det ...

Kvällen bjöd på middag i Kos stad ...

Sen blev det en drink på Bargatan utanför Caktus ...

Kan undra om middagen eller drinken var roligast ...

Det häner saker ...

Vist blir det mest bad, sol och god mat här på ön. Men lite har det hänt som bryter vardagen för oss.

I lödags spelade HIF mot MFF. Letade sportbarer som kanske sände matchen. Lotta letade så intensivt så hon cyklade en bit in i baren för att se ...

Vi hittade ett ställe till slut som säde den. Där blev vi sittades och såg matchen sluta 2-2.

I hanmen hade vi besök av beväpnad militär. Detta var vad vi såg från balkongen.

Kvällen avslutade vi med middag på en trevlig grekisk restaurang. Mycket god mat fick vi.

Det första man såg på söndagsmorgonen vad fyra tjejer som övernattade på strandkanten.

Måste vara både obekvämt och varmt.

Dag bestod sedan av bad och sol.

När vi sen kom hem och jag skulle gå på toa hade vi fått in en objuden gäst. Måste säga att jag inte skulle bjudit in heller om jag fått frågan. Det var nämnligen en kackerlacka på ca 4-5 cm. Gav ifrån mig några höga toner och så fick Ronny in och jaga den. Dog gjorde den av ett tramp. Den var så äcklig så jag glömde fota den.

Pizza på Mamma Rosa med Martina i vårt sällskap var kvällens måltid. Gott och trevligt.

I dag måndag har vi cyklat upp till den fina stranden i Tigaki igen. Lika varmt under cykelturen denna gång som förra. Efter en stunds sol och bad blev vi lite oroliga. Verkade som det skulle bli omslag i vädret. Vi siktade nämnligen de första molnen på 10 dagar ...

Blev som tur var blev det inte mer än det ni kan se på bilden. Hoppas ni förstår vår oro ...

Ni sitter vi här med fördrink och planerar för kvällen middag. Blir på Spitaki ...

Tack för i dag!

Mycket bad och sol nu ...

Man orkar inte så mycket mer heller. Temperaturen håller sig mellan 35-40 grader.

I går torsdag tänkte vi cykla ut en bit från stan för att bada och sola. Martina vill följa med oss. Hon mötte upp oss utanför vårt boende vid 10.00 och färden började. Vi cyklade en bit bort och det enda vi hittade var steniga stränder med stenig botten. Inget som någon av oss var intresserade av att bada i. Vände tillbaka mot stan och bort mot andra delen av den. Hittade där ett bra ställe. Har slog vi oss ner efter ca 60 minuters motion. Badet var det som gällde med en gång.

På vägen hem stannade vi på Tylösand Beach Club för en fika. Kaffe och öl.

Kvällen tillbringade vi på en restaurang som heter Italian Garden. Åt en mycket god middag tillsammans med Martina och Linus. Roligt att de kan följa med ibland mellan jobbet.

Efter en frukost med äggröra, bacon, bröd och kaffe bar det av till stranden igen. Vi tog os till samma som gårdagen. Kände att det var bra för oss där.
På lunchen åt Lotta och jag en helt underbar grekisk sallad. Ronny tog en soppa och Kim ett fyllt pitabröd. Efter maten bjöds vi på Ouzo av ägarna. Inte illa det ...

Så här bra hade vi det i på stranden ...

På väg hem blev det kaffe och öl på Tylö.

Vad kvällen har att erbjuda vet vi inte än. Sitter nu på vår lilla balkong och tar en drink innan middagsutgång.

Cykelhyrning

I dag hyrde vi cyklar för de följande 7 dagarna. Första turen gick till stranden i Tigaki.
Det tog oss ca 60 minuter att komma dit i den 35 gradiga värmen. Gissa om vi tyckte det var skönt att
slänga sig i vattnet när vi väl var framme. Resten av dagen var det bad och så planläge på solstolarna.

Var lite stående solning med ibland ...

Skuggan från de få träd som fans där lockade även de till vila ...

Nu är det torsdag morgon och snart skall vi inta vår frukost. Sedan blir det nya cykeläventyr som väntar.
Vad kommer vi att berätta sen.

Klockan är nu 7.55 här på Kos och det är ca 25 grader ute. Blir nog en varm dag i dag med.

På återseende!

Den som väntar ...

... Har varit lite fullt upp så vi har inte hunnit med att blogga. Bjuder nu på två dagars äventyr i stället.

Måndagen började med att Lotta behövde toapapper. Hittade en rulle som vi tror varar ett tag.

Sjojar med er lite. Det är hushållspapper, men stor är rullen.

Sen blev det bad vid Tylö Sands Beach Club. Många gjorde konster i vattnet denna dag.
Några killar gjorde volter på hög höjd ...

... medan andra körde med fotkonster ...

Kvällen bjöd på lite strosande på stan och intagande av middag på en trevlig servering vid havets kant.
Martina anslöt till oss på restaurangen. Härligt att ha henne hos oss då och då.

Måndagen avslutade vi med att bestämma att vi under tisdagen skulle besöka Turkiet. Det är inte mer än 35 minuters båtresa över till Turkiet. På tisdagarna har de en stor marknad där med så vi tyckte det skulle bli ett utmärkt tillfälle att åka över just denna dag. Martina skulle med oss hon med. Båten skulle gå 9.00 så det var till att planera för tidig uppstigning på tisdagsmorgonen.

Upp tidigt och frukost kl. 7.30. Fixa till oss och vänta på Martina som skulle ansluta 8.15.
Blev ingen Martina. Hon försov sig.

Här kommer lite bilder från båtturen över till Turkiet.

När vi kom iländ upptäckte vi med en gång att det var väldigt varmt. Vi drog oss mot marknaden men ingen av oss var speciellt sugna på shopping i värmen. Men mycket fans det att köpa och lusten hade funnits.
Vi handlade några småsaker och sen drog vi oss mot en uteservering. Här fick det bli lite lunch.
Då vi satt och åt kom det en persom gåendes. Att ta ett kort framifrån vågade vi inte så det fick bli så här ...

Han/hon ..., ja så var det, skäggstubb och bröst, gick från servering till servering längs gatan. Stannade utanför och ut kom någon från personalen och lämnade någon form av mat som plaserades i barnvagnen som han/hon körde på. Inget barn fans i vagnen. På cykeln som han/hon drar med sig är det knutit olika trasor runt däcken och lite annta påsatt på den. Vi blev lite fundersamma till allt detta.

När vi intagit vår luch strosade i i stan ner mot hamnen. Satte oss och intog glass och öl. Fick veta att det var 39 grader i skuggan denna dag. Inte konstigt att vi tyckte det var varmt.

När vi satt oss på båten för att åka hem lyckades jag (Carina) tappa mina solglasögon
(som är progresiva) i vattnet. Ingen ville dyka ner efter dem.

Vi hade satt oss så att det kunde blåsa lite på hemresan. Skönt var det med friska vindar. Skvätte en del vatten med.

När vi kom i land var det till att upp med sakerna på rummet och sen ner till Tylö för dopp och dricka ...

Efter denna dag orkade vi inte mycket. Middagen intogs på närmaste restaurang. Inget bra val men det vet vi till en annan kväll.

Fortsättning följer ...

Oj vad vi har det bra ...

... här på Kos. Vi badar, solar, äter, dricker och vandrar lite.

I morgon får ni se vad vi hittat på i dag ...

Lördag på Kos

Började dagen med en enkel frukost på rummet.

Sen bar det av till
Tylösand Beach Club och planläge på solstolarna längs med Medelhavets strand.
Kim tog på sig att hålla parasollet när det var någon som behövde skugga. Det var den enda skuggan man
kunde på på stranden. Molnen som kan sköta det har vi inte sett till.

Innan kvällens aktiviteter bjöd vi in grannen på lite dricka och tilltugg.

Vid 20.00 kom Martina och Linus och hämtade oss för att gå till en restaurang (vars namn vi återkommer med)som ägs av en av Linus kompanjoner. God mat och gott sällskap.

Under måltiden njöt ni av havets brus och en härlig måne.

Efter middagen tog fyra av oss taxi hem och två gick de 30 minuterna i rask takt.

Fortsättning följer ...

Åter på resande fot ...

... och denna gång bar det av till Kos. Valet av ö beror på att Martina finns här sedan början på maj.
Vi startade vår resa kl. 9.45 från den röda stugan i Mörrum. Bilfärden gick först till Helsingborg för att hämta upp Lotta och Kim och sen inta lite lunch hos Jessica och Micke. Tack för det!. Där efter körde Micke oss till Kastrup för att därifrån ta oss med SAS plan till Kos.

På planet slapp och slö och intag av en flygplansmåltid.

Efter ca 3 timmar och 15 minuter landade vi på Kos och möttes av denna härliga solnergång.

Vi tog en taxi, vilket är synd att vi inte fotade. Han lyckades trycka in fyra stora resväskori sitt bagage och han hade ingen kombi. "Med gummistroppar går allt". För övrigt en trevlig chafför som berättade en del om Kos för oss under den ganska snabbt körande bilfärden. Han hade till och med varit i vort trevliga hemland och semestrat en gång.

Fram kom vi i alla fall. Till vår lägenhet, eller våra rättare sagt. Achilleas Apartments heter det. Helt ok och med denna utsikten kan det väl inte vara bättre heller ...

Det allra bästa var nog att Martina och Linus mötte upp oss där utanför. Blev kramkalas, upp med väskorna och sen ut i den härliga varma natten och umgås en stund.

Nu har vi en dag med bad, sol och njuta av det denna ö har att erbjuda.