En dag på Patmos med Ronny & Carina

Efter en god natts sömn åt vi frukost med nybakat bröd, som Ronny varit och köpt, på vår lilla balkong. Gott var det … På bilden ser man honom komma hem med det nybakade brödet ...

När vi skulle ge oss iväg i dag så kom vår värdinna och undrade om vi ville byta rum till det som var bredvid. Det var större och hade köksdel. Vi tackade ja och det ombesörjde att alla våra saker blev överflyttade medan vi var iväg.

I dag skulle vi hyra Vespa och se ön från den sidan. Ronny blev hämtad av en uthyrare, och ni skall veta att jag var orolig för om han skulle hitta tillbaka, men det gjorde han. Vi satte kurs mot Choras och dess kloster. Högt uppe på kullen finns den lilla staden som omger klostret.

Vi tänkte att vi nog skulle vara lite kulturella med på resan, så vi löste biljetter och gick i i klostret. Då jag hade något för korta byxor som gjorde att mina knä syntes fick jag tilldelades jag en kjol som döljde dessa. Blev ingen stilbild på detta och kan inte påstå att det var någon vacker kjol heller. Blev inga andra foton heller från klostret då det var fotoförbud där inne.

Det är pampigt och en speciell känsla infinner sig när man träder in i byggnader med religionsanknytning. Kanske bara är jag som känner så är det. Jag börjar fundera mycket på det som finns där. Innan vi lämnade passade vi på att tända ett ljus var för våra nära och kära …

Sedan gick färden vidare kors och tvärs över ön.

Avslutade med en egen vik längst upp på norra delen av ön …

När vi skulle köra hem la vespan av mitt i en liten backe. Vi kollade bensinmätaren och den visade inte mycket men när vi tittade i tanken var det bensin kvar. Ronny försökte och försökte starta igång den utan resultat … då trädde jag in och gjorde ett försök och lyckades med en gång … Ronnys kommentar ”Tack! Men det är inget för bloggen detta” men tji fick han …

När vi kom hem, framåt seneftermiddagen, satte vi oss på balkongen med lite bröd, tzatsiki, oliver och vin. Började titta lite på vår fortsatta färd med. Vi har varit borta två veckor nu så vi börjar planera lite efter vart vi kommer flyga hem ifrån. Inget är dock klart än.

När skymningen föll gick vi in till staden för att få i oss lite middag. Valde ett ställe där det var väldigt mycket gäster på liten yta. Här är det säkert bra mat … fick bord, satte oss och fick menyn … ren fiskrestaurang.  Ronny ville gå men jag lyckades övertala honom att vi skulle vara kvar. Fotona efter maten talar för intrycket av maten …

Torsdag den 28 juni …

… och vi är nu klara med Lipsi. Men vi kan tänka oss att återvända någon gång.

Frukost, packa ihop det sista, betala för boendet till Madam Anna och säga hej då. Hon undrade om vi hade boende i Patmos för det var få att hon hade en systerdotter som hyrde ut om vi var intresserade. Vi fick lite information om stället och tackade för det. Sa samtidigt till varandra att hon nog säkert ringer dit och berättar att vi är på väg. Ner till hamnen och köpa biljetter för resan till Patmos. Båten som skulle avgå kl. 09.45 var försenad och gick inte förrän 45 minuter senare. Men det gjorde inget, vi har ju semester …

Detta var båten vi åkte med.

Eter en blåsig och lite gungig bårtur gick vi i land på Patmos.

På de andra öarna när vi gått i land har det varit en eller max fyra som har varit uthyrare. Nu blev vi attackerade av en hel hop … Måste erkänna att jag fick nästa lite panik. Blev lättad när det kom fram en dam som undrade om vi kom från Lipsi och om vi sökte Susanna. Det var Madam Annas systerdotter. Hon hade alltså ringt och förberett på vår ankomst. Åkte med henne och tittade … var ett litet rum utan direkta kokmöjligheter men en vattenkokare och ett toastjärn fans det. Kylskåp bestod också utrustningen av. Mycket rent och snyggt för övrig så vi tog det. Glömde säga att det ingick en minibalkong med … gå ut och backa tillbaka … men med väldigt fin utsikt ...

Blev när vi bastämt oss för att ta rummet bjudna på Frappe och på vattenmelon. Gott de ...

Lite strosande i staden och lite inköp till kylskåpet och morgondagens frukost. Sen vila inför kvällen.

Kvällen ja, fotboll i kväll med så då får vi tänka på tiden, maten och ställen. Fick inte ihop det riktigt men fick både i oss mat och se så gott som hela matchen.

Genom lite forskande på internet fick vi information om en restaurang i stan som man inte bör missa. Den heter Pantelis och sas att man inte skall luras av att det ser ut som en turistfälla. Saktoch gjort så letade vi upp stället och bestämde oss för att ät där. Fick ett bord och gjorde vår beställning med tsatsiki och bröd som förrätt, Ronnys någon form av revben och jag lammribs. När vi sitter där med vår förrätt står plötslig två Mörrumsbor framför oss … Helena och Kenny … Dom slog sig ner och vi pratade en stund medan vi och de åt. Sen gick vi på varsitt håll och ses troligen i Mörrum igen …

Fotboll blev det med denna kväll. När Italien gjort 2-0 och det var halvtid gick vi hem. Jag var trött och Ronny sa att han kunde lyssna på sportradion på resten av matchen. Blev inte mycket lyssnade för honom … han snarkade innan jag ens han tänka sova …

Vi har det bra …

… med sol och bad. Åkte till en underbar strand efter frukost. Vattnet så blått och klart så man kunde nästa tro att man var i en bassäng. Här njöt vi av badet och utsikten några timmar.

Lämnade tillbaka vespan och så kollade vi tider och priser för nästa transport. Blir nog i morgon kl.9.45 som det ser ut nu. Det får morgondagen utvisa …

Toast och kaffe med Medelhavet framför oss … Vi har det gott …

Nyduschad, insnodd i ett badlakan, med ett glas rött, sittandes på balkongen en

onsdagseftermiddag kl. 15.00 …

Eftersom det var fotboll denna kväll kom vi fram till att vi skulle försöka hitta ett ställe som både hade mat och fotboll. Blev lite si och så med det. Hamnade på en av de små restaurangerna i hamnen som ser ut att bara besökas av greker … Satte oss och bad om menyn. Någon sådan hade de inte utan hon skulle berätta för oss vad de hade. Började med grillad bläckfisk … då bad vi att få Meze, som är flera smårätter. Meze, öl och vin fick det bli denna kväll.

Från där vi satt kunde man på en stor TV-skärm även se matchen. Så på så sätt fick vi igentligen båda … Gick över dit sen och drack kaffe och såg resten av matchen. Blev en Brownie för mig med och kaffet som Ronny tog var inte vanligt utan Irish …

Blev en sen kväll med förlängning och straffar på matchen. Eftersom vi skulle vidare på morgonen så behövde vi komma upp i tid för att hinna få ihop allt. Brukar inte vara några problem att komma upp … men blev lite orolig under natten. Först flyger Ronny upp och hojtar att det är massa mygg i rummet. Satte igång myggdödaren och så var det lugnt … Helt plötsligt smäller det till ute på balkongen. Ronny går upp och kollar. Det är klädstället som vält av vinden … Tur att det inte var värre. Ronnys ord efter detta var ”nej nu får man nog ställa klockan och det skall hålla på så här hela natten”.  Av dessa orden fick jag en skrattatack så tårarna sprutade på mig och varje gång jag lyckades sluta skratta kom tanken på hur han sa det tillbaka och skrattet med det. Börjar skratta nu med när jag försöker få ner det på pränt. Till slut somnade vi i alla fall och sov gott ända tills morgonen …

Dag två på Lipsi ...

… började som många andra mornar nu på semestern. Jag vaknade tidigt och satte mig på uteplatsen med min bok. Ca en timmes läsning även denna morgon. Är mycket bra den där boken om Zlatan.

Frukost, med nybakt bröd från konditoriet, och sen gick vi till stranden. Innan vi gick till stranden bytte vi i och för sig rum. Fick ett fint med sovrum, separat kök och en fin uteplats som har havsutsikt (utan spegel). Efter ett par timmar hade vi fått nog av bad och sol och gick hem och tog oss en fika. Hade kvar lite bröd sedan morgonen så det fick bli det och en kaffe med.

Ha bestämt oss för att hyra Vespa i morgon onsdag men ändrade på de planerna nu. Hyrde en fram till onsdag eftermiddag och begav oss ut på äventyr. Efter inte så lång stund kom vi fram till att med det vi sett inne i den lilla hamnstaden och det vi såg nu när vi var ute och körde var att detta var den finaste ön av dem vi varit på fram tills nu. Tar inte lång tid att åka runt på den, men fint är det.

Många ”små” kyrkor finns runt om på ön. När vi var ute och åkte tittade vi in i en av dem. Vackert och enkelt …

Det sär med vespakörningen har sina nackdelar för mig som sitter bak på med … Då öarna är väldigt kuperade innebär det en del uppförsbackar. Inför alla finns det inte möjlighet att får fart så man klarar hela vägen upp. Då är det bara för mig att efter en bit hoppa av och traska resterande biten upp medan Ronny glider vidare upp för backen …

Efter lite toast och en siesta blev det ett dopp till i medelhavet. Dusch och fixa till oss och sen vin och whisky på balkongen. Vi hade underhållning vill jag lova … En av de större färjorna kom in och med avlastning och pålastning. Någon fick en tvättmaskin levererad och den lyckades de tryck in i kofferten på en liten bil. Tyvärr fotade vi inte det. Sen kom det en bil och skulle köra på där bakdörrarna öppnades och lasten ramlade ut. Den bilen kom inte med sen heller … Fick plocka upp och ihop sina saker i stället.

De som har uthyrning här på ön, och det är en hel del, står vid hamnen varje gång det kommer in en båt och hoppas på att det skall komma några som oss som vill ha boende några dagar. De står uppradade med sina skyltar om sitt ställe och försöker sälja in sig hos de som hoppar av.

Innan i dag så skulle vi leta upp postkontoret på ön. Kom då in i mysiga små kvarter i staden och stötte där på en restaurang och dess ägare och tillika kock. Verkade vara ett trevligt ställe så vi beslöt oss för att gå dit på kvällen och äta middag. Helt rätt beslut … Innan vi beställde fick vi gå in i köket och se på dagens specialmeny. Såg mycket gott ut så det fick bli varsin rätt från den och en flaska vin till det.

Mätta och belåtna strosade vi några timmar senare genom staden hem …

En stund på balkongen blev det innan sängdax.

I dag har vi haft omkring 40 grader i solen och 35 grader i skuggan. Kl. 22.30 hade vi 27 grader ute …

Har missat ett helt stycke ...

... i förra inlägget. Ni som läst och sett något om att bild kommer senare undrar säkert vad et var eftersom det inte passade in riktigt i övriga texten. Här kommer både texten och bilnen i stället.
Detta var sista morgonen på Leros om någon funderar på vart vi var då. Den första delen innom " finns på det riktiga inlägget.

"Oj vad tiden går. Vi har redan varit iväg över en vecka och hunnit med två öar förutom dagarna på Kos. Kalymnos och Leros avklarade och har vi gått i land på Lipsi. Är nog den minsta av de öar vi har funderat på att besöka."

Kanske skall börja från början i dag. Vet inte om det är för att det är så varmt eller om det är som det brukar bara. Vaknade innan kl. 7 i dag. Varmt som bara den på rummet så jag steg upp och satte mig på skuggsidan och fortsatte på min bok. Föresten så är det bok nummer två på resan. Har redan läst ut ”Avig Maria” och nu är jag en bra bit in på boken om Zlatan. Hade så gott som bestämt mig redan när den kom ut att jag inte skulle läsa den. Är inte något ”Zlatan fan” just. Tycker mest han är kaxig. Men den där boken liksom drogs till mig när jag letade böcker för resan så den blev inköpt i alla fall och nu är det svårt att släppa den … Så den är nu min läsning. Kan varmt rekommendera ”Avig Maria” med. Hade svårt att släppa den också. Blev i alla fall ca en timmes läsning innan Ronny vaknade till.

Vi packade ihop våra saker och fixade frukost. Mellan 11-12 skulle värdinnan på Hotell Anni köra oss till hamnen. Mellan frukosten och till vi skulle åka blev det lite tid att fördriva så jag tog min bok och gick ner till stranden och la mig i en solstol och läste medan Ronny gick på hajjakt … Det var väl kanske inte planerat att det skull bli så, men under promenaden som han tog längs stranden så var det en man som hade fångat en haj som Ronny fick hjälpa till att hänga upp så de kunde rensa den.

Förlåt ...

... att det inte kommit några inlägg. Inget internet på ön Lipsi på några dagar. Därför kommer nu mycket på en gång. Tröttnar ni så får ni fortsätta en anna gång ...

Så var det en ny dag på vår lilla resa och denna dag tillbringade vi på Leros. Frukost i lugn och ro och sen fixade till oss för en dag på ön på Vespa. Åkte ju runt på södra delen av ön i går kväll så nu var det dax för den norra.

Vi hittade en liten vik som vi stannade till vid och badade en stund. En mysig liten vik med få besökare, sandbotten och varmt i vattnet.

Drog vidare ut på lite olika vägar. En del var återvändsgränder, vilket inte skyltades med på något sätt. Det var bara att vända och köra tillbaka samma väg som vi kom från. Andra vägar tog oss vidare längs öns gator. Mycket bebyggelse och mycket fina blommor …

Kl. 17 skulle Vespan vara lämnad. Vi kände redan kring 15 att vi var klara med åkandet och hade sett vad vi ville av Leros. Körde till vårt boende och lämnade av det mesta där. Snörade på oss gympaskorna och körde för att lämna Vespan. När vi kommer dit finns det inte en människa där. Dörren är öppen, TV är på, nyklar i mopeder och motorcyklar som stod utanför … Vi hojtade och vi letade men lyckades inte hitta någon. Ställde Vespan, la hjälmarna på bordet och skrev ett meddelande att vi varit där mellan den och den tiden (mellan 15-20 minuter var vi där) och att ingen varit på plats. Sen gick vi …

Traskade vägen tillbaka, som tog ca 25 minuter, i 35-40 graders värme. Vi tog det lugnt så det gick bra. Skönt att röra på sig lite med efter allt åkande.

Vi hade innan på dagen bestämt att vi skulle besöka den närliggande restaurangen (den enda i närheten) för att inte kvällens middag. Efter dusch och fix begav vi oss de kanske 200 meterna dit. Blev väl omhändertagna av ägaren Fotis. Han tyckte nog att vi var mycket trevliga … Kan även bero på att vi var de enda gästerna där mellan 19.00-21.00 då vi gick därifrån.

Innan vi hade gått från …. Hade vi hunnit prata mycket med Fotis om både livet på Leros som restaurangägare, det som händer i Grekland, fotboll och lite annat. Han fixade dessutom boende till oss på Lipsi som vi har som nästa mål. Skall bi spännande att se vad det blir …

Avslutade kvällen på serveringen vid vårt boende med öl och vin och fotboll, England-Italien. Begav oss till vårt rum efter första halvlek och skulle se andra på Tv på rummet. Jag somnade och Ronnys såg inte hela han heller …

Oj vad tiden går.

Bild på detta kommer senare då vi glömt lägga över den från mobilen till datorn :).

Väl i Marina gick vi till bokningen av båtar för att höra oss för om vilka som gick och vad de kostade. Valde den som var billigast och som i och med det tog lite längre tid. Men vad gör det med tiden … vi har ju semester och pengarna kan vi ha roligare för dit vi kommer. Båten gick 13.30 så vi fick lite tid att sätta oss och ta en fika innan avgång.

När vi kom till Lipsi stod Madam Anna och väntade på oss som det var överenskommet. Vi kom till rummet och fick veta att vi skulle få ett nytt nästa dag. Ett som var större och som hade balkong mot havet. Var ok för oss. Viktigast är att det känns rent och det gjorde det verkligen.

Tog oss en lite runda i den lilla staden för att handla in lite till vårt kylskåp. Men den lilla stadens Super Market var stängt för siesta. Vi strosade vidare och hittade ett öppet konditori. Där fick det bli en fika, inte med kakor eller sådant gott, utan med en god varm typ tunnbrödsrulle med ost, skinka, ägg och annat gott i.

Vi fick inköpt det vi behövde och middagen för kvällen blev stekt kycklingfilé med råstekta potatisar, grekisk sallad och dryck. När vi skulle äta hade mörkret fallit så det blev tända ljus på bordet med.

Tog oss en kvällsstros längs hamnen innan vi kröp till kojs.

Midsommarafton

Blev en liten runda längs havet i gårkväll i alla fall. Passade på att räkna trappstegen vi har ner och upp igen. Enkel väg 121 steg och det är inte enkla steg utan vissa måste man ta både ett, två eller tre mellansteg på. Dessutom är de inte som våra trappsteg hemma utan viss högre och vissa lägre. Bra rumpträning blir det på hemvägen. Finns solnergångsbilder blev det med.

Då var det midsommarafton 2012. Är många år sedan vi inte firade midsommar i Sverige och i Rottne. Nu blev det Kalymnos i stället … En go frukost med underbar havsutsikt började vi dagen med, plockade undan och gjorde oss klara för några timmar på stranden med sol och bad. Sen väntade en midsommarlunch … Potatis, matjessill (medhavd från Sverige), något som liknade gräddfil, en grönsakstallrik med tomater, gurka, rödlök och svarta oliver. Till detta vin, öl och gammeldansk. Gud så gott det var allt sammans. Lite efterätt blev det med. Färdigköpt cheescake, sådan snabb med kaksmulor, vaniljsås och nötter uppe på. Jordgubbar har vi inte sett till några här så det fick vi vara utan. Skall informera om att denna lunch intogs på balkongen med havet framför oss och 34 grader + i skuggan. Inte en tillstymmelse till vindpust heller.

Tänkte ta en titt på nätet efter maten men då var internet brutet. Fick tag på ägaren till huset där vi bodde och han kom och skulle kolla vad som var fel. Inte hjälpte det inte … Nedanför, det vill säga 121 trappsteg, hade vi sett en bar som hade fritt internet. Blev en promenad dit för att surfa lite. Happy Hour hade de med vilket innebar köp två betala för en. Ronny tog en öl och jag en Frappe. När Ronny tömt ölen kom bartendern med en till … det var ju två för priset av en och då räknades inte Frappen … Nu blev det både dricka och internet …

Fixade till oss lite extra midsommarfina för att gå på restaurang. Till och med blommor i håret … Fick ett fönsterbord med utsikt över havet och en underbar himmel. God mat och dryck blev det med.

När maten var uppäten och betald drog vi oss till baren som vi besökt tidigare under dagen. Det var ju fotboll med denna midsommarkväll. Grekland-Tyskland spelade om fortsatt spel i EM. Tyskland gick som segrare ur denna striden och vi gick hem och la oss.

En annorlunda men mycket bra midsommar …

Blev inte riktigt som vi tänkt …

… denna dag då vi skulle bege oss till Leros. Allt flöt på bra med att vakna i tid, frukost och att packa. Efter internet inte fortfarande funkade där vi bodde så gick vi iväg lite tidigare för att sätta oss där det gick att koppla upp. Det var ju lördag och då vet ni ju att det är Melodikryss.

Om vi är hemma eller på resande fot så skall det lösas om det finns möjlighet. Och löst blev det och samtalet till Sverige och Alice blev av det med så hela krysset kunde kollas av. Så långt allt väl …

På med ryggorna och traska till hamnen för att invänta båten som skulle ta oss till Leros kl. 13.00. Ronny hade rekat dagen innan för att vi skulle ha rätt tid och rätt plats. Han frågade flera gånger om det stämde och det gjorde det. Bra, då slapp vi ta oss till Portia för att resa vidare och dessutom var biljetterna billigare från M än från Portia. Så nu stod vi här och väntade … och får veta kl. 13.00 att det inte kommer gå någon båt. De går bara måndag-fredag. De enda som går till Leros från Kalymnos under lördagen går från Portia kl. 15.10. Bara att traska till bussen, ta den till Portia och vänta på båten till Leros … Den gick och vi kom med och innan dess han vi med en paus med öl och Frappe med. Som vanligt så kan man inte klaga på utsikten ...

Kom i hamn och av båten. Nu var det nästa fas, boende. Vi hade tittat lite på kartan och även läst lite om Leros. Vi vill dra oss mot den västa sidan för att inte bo mitt inne i stan. Blev tillfrågade om boende inne i stan men tackade nej. Frågade en taxichaffis om hur långt det var till Drimonas och om han visste något boende. Det var inte långt, ca 1 mil och han vill ha 9€ för resan. Han visste två ställen som hade studios (rum med möjlighet till självhushåll). Ok, vi hoppade in i taxin och han körde och vi hamnade på Hotel Anni … ute på vischan … i ingenmansland … Boende var mycket fint var och de som ägde och jobbade var trevliga, men det var allt …

Ingen mataffär på gångavstånd, inget internet, ingen vespauthyrning på gångavstånd … VAD GÖR VI HÄR???? Blev skjutsade till en uthyrare, så då var det löst. Körde och handlade lite och sen bytte vi om och tog en runda på öns södra del. Middagen intog vi i Merikia ...

... och sen åkte vi vidare upp till Marina. Hamnstaden vi kom till först när vi kom till Leros. Där kunde vi konstatera att vi nog skulle ha sökt boende där i alla fall och gjort utflykter därifrån i stället. Men nu var det som det var och vi är där vi är … I morgon blir det utflykt på den norra delen av ön. Då får vi se vad en har att erbjuda …

Glömde nästa att berätta att vi hade besök på rummet när vi kom hem på kvällen ... En objuden gäst som vi paserade ut genom dörren ...

Blev inte riktigt som vi tänkt men vi klarar oss alltid ...

Ny dag och nya äventyr ...

Efter att ha kurerat mig under natten från en fruktansvärd migrän var jag redo för dagens äventyr. Frukost, fixa till oss och så vägen ner för slänten för att hyra vespa. 10€ för 24 timmar. Hjälmar ingick med i priset. Sakt och gjort nu bar det iväg på äventyr på ön ...

Ronny fick stå för körandet. Kan säga att det till en början med gick mycket sakta. I uppförsbacken så sakta att jag fick hoppa av och gå och i nerförsbacken gick det nästan saktare ... Men efter en stund gick det som attan ...

Gick att så gott som köra runt hela ön och det var vad vi tänkte ta oss för. Första stopp blev hamnstaden och öns huvudstad Pothia. Det var hit vi kom i går med båten från Kos. Parkerade vespan för att utforska lite. Gäller att ha koll på vilken vespa som är ens egen så tog det säkra före det osäkra och fotade nummerplåten ...

Lite av det vakra som finns finns här ... allt kan man inte ta med ...

Upp på vespan och vidare ... Kan säga att det är inte mycket att se längs vägarna här. Kala berg, ingen grönska och lite getter. En och annan biodling finns det med.
När man var på höjder och såg havet var det förstås magiskt ...

Nästa stopp blev byn Vathi på östkusten. En liten by i en vik med bergen på varsin sida. Vägen in var inte bred ...

En promenad längs den lilla hamnen och sen en god lunch bestående av Grekisk sallad och tonfisksallad, bröd, vatten och Mytos. Mycket gott var det ...

Efter att ha avnjutit denna goda lunch bar det vidare på vår färd. Att köra runt ön, stanna och strosa runt och att äta och så komma tillbaka till utgångsläget tog inte mer än ca 4 timmar. Kan det betyda att ön inte är så stor eller att Ronny körde fort ...

En sväng till affären, nu när vi hade fortskaffningsmedel, för att inhandla midsommarens tillbehör och lite till.

I kväll blir det bara en lugn kväll på uteplatsen med mat och gott att dricka ... semester på hög nivå.

Svampfiskarnas ö

Onsdag den 20 juni och vi har i dag lämnat Kos för Kalymnos, svampfiskarnas ö. Tog den lokala bussen från Kos stad till Mastihari Kl. 10.20. Vi hade sådan tur att det just skulle gå en båt över när vi kom fram. Lösa biljetter och lite rask takt till båten så var vi med. En ca 30 minuters solig och gungande båtfärd tog oss till vår första nya ö.

Så var det de där med boende och vart på ön vi skulle ta oss. Hade tittat ut att vi vill till den västra sidan av ön. Gick av båten och där stod han. Mannen som hade husrum och även körde oss dit. Eller så snabbt bestämde vi oss inte. Han berättade om stället och visade bilder. Det var på orten vi funderat på innan och det såg bra ut. 30€/natt för oss var väl ok det med så vi sa ja. Transporten dit var ju i och med det också fixad. Tror även vår färd ner till hamnen när vi skall vidare ingår. Om den gör det får vi se när det är dags. I alla fall så lastade vi in våra väskor i bilen och färden till boendet påbörjades och inte in tyst stund var det på mannen på hela vägen. Han bedyrade att det var ett fint ställe, att det var mycket rent för hans Irina var så bra på att hålla det i ordning. Hon hade rengöringsmedel som luktade så gott. Han sa att det var mycket fin utsikt och att det var väldigt tyst och lugnt. Då började jag fundera på om det kunde vara tyst där och det var så att han bodde där själv med. Efter en sådan bilfärd med den informationen kan man ha stora förväntningar på det som komma skall, men vi höll oss lugna. Vad som fanns fick vi se när vi kom fram.

En by vid namn Myrites på sluttningen ner mot ett härligt blått hav … Mitt på sluttningen fanns huset vi skulle bo i, Melina`s Apartments, med en magisk utsikt ut över havet. Till och med när vi ligger i sängen och har dörren öppen har vi denna fina utsikt.

Rummet var till belåtenhet för oss så det kommer bli härliga dagar här. Förstod även att familjen själva inte bodde där vilket innebar att det nog kan bli tysta dagar här. Vatten och en god kaka som Irina bakat bjöds vi på när vi kom fram.

Vi installerade oss och packade badväskan. Tog den långa trappan ner längs sluttningen, över huvudgatan och så var vi vid havskanten. Ingen sandstrand men trots det var det fint att bada där.

Kvällen var lugn med tillagning av en lätt middag och sen lite strosande längs huvudgatan för att lokalisera oss om stället. Förhörde oss om kostnad för Vespahyrning. Blir en sådan under torsdagen med utflykt på ön.

Födelsedag ...

”Vad är det för en dag, vad är det för en dag … jo det är ingen vanlig dag för det är Martinas födelsedag … Hurra Hurra Hurra …”. Så sant som det är skrivet. Martina fyllde 23 år i går tisdag och det firade vi lite hela dagen. Började med balkongfrukost hos oss. Tog en tidig pormenad för att köpa bröd till denna frukost.

Martina och Linus kom vid 10.30 och då var det dukat och klart. Av oss fick hon ett halsband och ett armband. Glömde fota dem vilket inte gjorde något. Ev. skall Martina försöka byta till något annat smycke. Får bli bild på det sen i stället.

Efter en lång frukost gick stegen mot Tylö. Med varsin madrass la vi oss ute i vattnet och solade Martina och jag. Härligt med svalkan från vattnet och guppandet av vågorna. Rofyllt så man nästan somnar … men som tur var gjorde jag inte det. Jämt jobb med att hålla mig på madrassen i vaket tillstånd så smal som den är. Bjöd i och för sig på några konster när jag skulle komma upp på den ...

När vi hade solat en stund och hade satt oss vid ett bord uppe på restaurangen kom

Linus med tårta och tända ljus till Martina. Tårt och kaffekalas …

Inte nog med det, han kom med en stor apa med. Nästan lika stor som henne …

Men oj vad glad hon blev för den.

Hem och vila för att senare på kvällen strosa bort till Spitaki och äta födelsedagsmiddag. Grekisk sallad till förrätt, fyra personer och var och en valde sin egen varmrätt och till efterrätt blev det varm chokladkaka, grädde och vaniljglass. Mumma var detta skall ni veta.

Så här städa och fina var detta par. Värre va det med nästa ...

Taxi hem, eller nästan hem. Vi hoppade alla av vid delfinfontänen. Sa hej då och gick var och en hem till sitt. Midnatt och dags att sussa. Vi skulle ju dra vidare tidigt nästa dag …

... det kommer mera ...

Blev en mysig bowlingkväll. Promenad från Martina och Linus boende till bowlinghallen. Två serier var spelade vi …

(resultatet ses här)

Efter bowlingen var det fotboll. Tittade på första halvlek av matchen på baren som låg under bowlinghallen. Efter den gick vi till ett annat ställe för att titta på andra halvan och så behövde Svenssons ha i sig lite mat med. Blev ”take away” burgare tvärs över gatan. När matchen var slut var paret Svensson också det. Inte konstigt i och för sig. Klockan visade på över midnatt. Promenad till hotellet och sedan intogs ryggläge.

Blev en natt som visade oss att vi är på en party ö. Fick ett hastigt uppvaknande när någon ilsken tjej bankade på en av granndörrarna och gapade och skrek på engelska något om vem eller vilka som sov där inne i rummet. Vet inte om hon var vid fel rum, för efter en stund lät det som hon var på våningen under och upprepade samma sak. Klockan var då omkring fem på morgonen. Lyckades somna om i alla fall och vaknade inte helt igen förrän klockan var omkring halv nio. En stund på balkongen med boken ”Aviga Maria” blev det innan Ronny vaknade och vi påbörjade denna nya dag på vårt äventyr med en god balkongfrukost.

Fram mot lunch efter lite strosade äntrade vi Tylö. Sol, bad och umgås med Martina och lite med Linus med.

Efter lite vila på hotellet rekade vi för vår fortsatta färd på onsdag. Har nu koll på bussar och båtar så vi kommer dit vi vill … hoppas jag. Och skulle vi hamna någon annan stans så får vi ta det då …

Kvällens middag intog vi på Taverna Alexandros. Blev mosaka och sovlaki (om det nu stavas så annars förstår ni nog alla vad vi åt).

Mötte upp Martina för lite kvällspromenad i stan. När vi skildes åt gick vi tillbaka till affärsstråken för att köpa en present till Martina. Försökte luska ut vad hon villa ha utan att avslöja något … Vad kommer sen …

Satte oss och pausade en stund ...

Kvällen avslutade vi, Ronny och jag, på hotellet med vin, whisky och fotboll, Kroatien-Spanien …

Ö-luff i Grekland med första stopp på Kos.

Då var det dags för årets resa. Lite svår att packa för fyra veckor när man bara skall ha varsin ryggsäck … Men vi har nog fått ihop vad vi behöver och lite till kan jag tänka … Brukar ju vara så att man har med mer än man behöver.

Tåget från Mörrum till Kastrup skulle gå kl. 22.44 fredagen den 15 juni 2012. Alla förberedelse är avklarade och vi sitter vid Tv i Elleholm och tittar på Sverige-England i EM. Första halvlek är slut och vi hänger på oss ryggsäckarna och börjar traska de ca 2 km upp till stationen. Ronny tyckte det var tungt att bära på säcken … ändå hade han bara ett par kg mer i sin än vad jag hade. Måste vara det att jag är starkare än honom då väl …

Tungt lastad ...

Ca 30 minuter försenat sitter vi på tåget ner till Kastrup med vetskapen om att vårt flyg inte går förrän kl. 9.00 följande morgon. Det innebär en natt på flygplatsen. De som varit i samma sits som oss när det gäller detta vet att det inte finns några bänkar man kan lägga sig på och slumra till. Alla bänkar är nämligen utrustade med armstöd till varje sits. Bra när man skall sitta där men inte något bra om man vill ligga ner och vila en stund. Detta hade vi med i vår beräkning och var förberedda … Fick bli en plats på golvet …

Flyg upp och flyg ner ca en timme senare … Mellan landning med tre timmar väntan på nästa plan i Düsseldorf. Blev lite strosande på flygplatsen, öl och vin och lite nyhetsläsning på nätet. Tre timmar kan gå snabbt ibland …

Nästa flyg och snart, 3,5 timme senare, var vi på Kos. Taxi från flygplatsen till hotell Oscar och där stod hon och väntade på oss vår lilla totta Martina.

Rummet, som vi trodde skulle vara ett rum med sängar och inget mer, visade sig vara en lägenhet med kök och en stor balkong. Känns bra att vi skall bo så här i fyra nätter.

Fick bli pizza på Mama Rosa som middag och sen var det dags att dra sig tillbaka … Sedan kl. 06.00 fredag morgon så har vi inte sovit mer än några få timmar totalt. Behöver ta igen lite av den sömnen vi missat. En sväng in i en affär och handla upp lite för morgondagen frukost bara med.

Vaknade några gånger under morgonen men steg inte upp förrän runt 9.00. Är mycket länge sedan man sov så länge.

Ronny gick iväg och köpte nybakat bröd och kom tillbaka lite senare än beräknat. Han hade tagit en ofrivillig extra runda på vägen hem …

Frukost på balkongen … Nybakta bröd, färskpressad juice, kokta ägg, kaffe, melon m.m. Gott gott i gott gott …

Tylösand Beach Club intog vi vid 11. Martina och Linus var redan här. Lite sol och bad, mat och dryck under dagen. Men det bästa är att vi träffar Martina och Linus och att vi slappar och slöar och bara tar det lugnt … Ta det lugnt är något vi kommer göra hela vår vistelse i Grekland …

I kväll blir det bowling och fotboll och som sällskap kommer vi att ha Martina och Linus.