Dag två på Lipsi ...

… började som många andra mornar nu på semestern. Jag vaknade tidigt och satte mig på uteplatsen med min bok. Ca en timmes läsning även denna morgon. Är mycket bra den där boken om Zlatan.

Frukost, med nybakt bröd från konditoriet, och sen gick vi till stranden. Innan vi gick till stranden bytte vi i och för sig rum. Fick ett fint med sovrum, separat kök och en fin uteplats som har havsutsikt (utan spegel). Efter ett par timmar hade vi fått nog av bad och sol och gick hem och tog oss en fika. Hade kvar lite bröd sedan morgonen så det fick bli det och en kaffe med.

Ha bestämt oss för att hyra Vespa i morgon onsdag men ändrade på de planerna nu. Hyrde en fram till onsdag eftermiddag och begav oss ut på äventyr. Efter inte så lång stund kom vi fram till att med det vi sett inne i den lilla hamnstaden och det vi såg nu när vi var ute och körde var att detta var den finaste ön av dem vi varit på fram tills nu. Tar inte lång tid att åka runt på den, men fint är det.

Många ”små” kyrkor finns runt om på ön. När vi var ute och åkte tittade vi in i en av dem. Vackert och enkelt …

Det sär med vespakörningen har sina nackdelar för mig som sitter bak på med … Då öarna är väldigt kuperade innebär det en del uppförsbackar. Inför alla finns det inte möjlighet att får fart så man klarar hela vägen upp. Då är det bara för mig att efter en bit hoppa av och traska resterande biten upp medan Ronny glider vidare upp för backen …

Efter lite toast och en siesta blev det ett dopp till i medelhavet. Dusch och fixa till oss och sen vin och whisky på balkongen. Vi hade underhållning vill jag lova … En av de större färjorna kom in och med avlastning och pålastning. Någon fick en tvättmaskin levererad och den lyckades de tryck in i kofferten på en liten bil. Tyvärr fotade vi inte det. Sen kom det en bil och skulle köra på där bakdörrarna öppnades och lasten ramlade ut. Den bilen kom inte med sen heller … Fick plocka upp och ihop sina saker i stället.

De som har uthyrning här på ön, och det är en hel del, står vid hamnen varje gång det kommer in en båt och hoppas på att det skall komma några som oss som vill ha boende några dagar. De står uppradade med sina skyltar om sitt ställe och försöker sälja in sig hos de som hoppar av.

Innan i dag så skulle vi leta upp postkontoret på ön. Kom då in i mysiga små kvarter i staden och stötte där på en restaurang och dess ägare och tillika kock. Verkade vara ett trevligt ställe så vi beslöt oss för att gå dit på kvällen och äta middag. Helt rätt beslut … Innan vi beställde fick vi gå in i köket och se på dagens specialmeny. Såg mycket gott ut så det fick bli varsin rätt från den och en flaska vin till det.

Mätta och belåtna strosade vi några timmar senare genom staden hem …

En stund på balkongen blev det innan sängdax.

I dag har vi haft omkring 40 grader i solen och 35 grader i skuggan. Kl. 22.30 hade vi 27 grader ute …