Hemma

Hemma igen

Sista dagen i Budapest

Söndag och vår sista resdag. Varit på hotellets restaurang och ätit frukost i dag. Nu är det packning som gäller. Skall lämna och checka ut kl. 11,00. Sen har vi ett par timmar till förfogande i stan innan vi drar till flygplatsen och lyfter mot Sverige igen kl. 16,30.

Blev ingen gåslever i går. Vet inte riktigt hur det gick till men så blev det. Får köpa med oss lite hem i stället.

Det kommer mera ..

... och till att börja med tar vi gårdagskvällen. Vi skulle som vi sa i går göra stan. Vi tänkte gå ut en sväng och hitta något ställe att äta något lätt på. Vi åt ju en trerätters på dagen innan. Letade och letade och letade. Frågade på något ställe, kl. var då ca 21,30, men kocken ville inte gå in i köket igen. Han satt i baren. Hittade ett ställe som såg bra ut. Nu var det lika bra att ta det som vi hittade. Blev både mer mat och betydligt dyrare än vi tänkt oss. Men gott var det. Sen var klockan över 23 så det var dax för oss att gå hem.

Nu har vi kommit till dag tre på vår tripp. Började med frukost jakt. Hittade ett litet ställe rakt över gatan. Varm macka med kaffe. Var väl si och så men det gick ner.

Tillbaka till hotellet och Ronnys lördagsnöje. Jag gick ner i baren på hotellet. Tog bara kaffe, om det är någon som skulle fundera på något annat.

Innan vi åkte letade Ronny upp en del sevärdigheter via internet. Blan dessa fanns ett ställe där det stod att turister sällan tog sig till. Ett matställe som var öppet över lunchen. Eftersom vi var så typiska turister i går så skulle vi ta oss till denna plast i dag var det tänkt. Fick i informationen på hotellet veta var det låg och att vi kunde ta Metron nästan ända fram. Sakt och gjort. Ett 24 timmars kort på Metron och vi var iväg. Hittade sället snabbt och lätt men det var så klart stängt på lördagar och söndagar. Det stod det inget om i informationen på internet. Det fick bli lunchmacka på Subway i stället.

Lite typiska turister fick det bli i dag med. Inte lätt att undvika det när man är på dessa platser. Vi åkte till ett av de otroligt stora baden. Fanns basänger med temperaturer upp till 38 gradet i. Här tillbringade vi några timmar och fick även lite bränna.

Nu tar i igen oss en stund på hotellet. Skall, om vi hittar något bra ställe, äta gåslever i kväll. Vi får se hur det går ...

... vart var det nu jag skulle?

Fredag i Budapest ...

... och vi har varit riktiga turister i dag. Började dagen kl. 8,30 med en promenad på ca 45 minuter till stadens saluhall. Detta på tom mage eftersom vi tänkte oss en god frukost där. Men någon vidare servering fanns det inte där inne. Vi hittade till slut ett som hade mackor och kaffe. Lite fick vi i oss i alla fall.

Saluhallen var väldigt stor och där fanns nog allt (utom någon vidare servering). Har länge, mycket länge, letat efter en speciell väska. Jag hittade den här i saluhallen. Min tur att shoppa i dag. Det blev väska och saffran.

Innan vi gick från hotellet på morgonen köpte vi biljetter för stadsturen med buss och båt turen. Det var en sådan tur som man kunde utnyttja hela dagen. Hoppa på på ett ställe, hoppa av på ett och sen kunde man hoppa på igen på ett annat ställe. Nu när saluhallen var avklarad gick vi till hanmen och hoppade på båten som körde en sväng längs staden. Detta tog ca 1 timme.

När vi hoppat av båten beslöt vi oss för att försöka hitta en restaurang och få i oss något lätt. Det blev en trerätters i stället. Blir inte alltid som man tänker sig och roligt är det.

Sen var det att hoppa på bussen. Rundtur och lite bilder togs.

I mitten här någon stans finns vårt hotell.

Blev en fika med den fina utsikten bakom oss.

Efter dagens 10 timmar som riktiga turister vilar vi nu ut en stund på rummet. Sen blir det att göra stan en sväng i kväll.

Förresten vi hade 31+ kl. 15,30 i dag. Det vill säga att det är varmt här och jag har konstaterat att jag tog med för varma kläder.

De första fem timmarna i stan ...

Vi började dessa timmar med att inta lite gulaschsoppa på hotellets resturang. Muns var det.

Rummet vi har på hotellet. Mycket bra.

En tur på stan. Vi gick och gick och till slut nådde vi fram till åa som delar stan.
I bakgunden ser ni en av alla boar som leder till andra sidan. Ja, det blev en paus
på en servering.

Ronny shoppade loss och köpte sig ett par sandaler.

Blev lite fönstershoping och stros på stan med. Nu har vi trötta ben som får vila tills i morgon.
Men det vi har sett i dag av stan är bra. Skall bli spännande att upptäcka nya saker på resten av denna resa.

Budapest

Som nog flera av er redan vet, så fick vi en resa till Budapest av våra älskade döttrar i julklapp.
Nu är vi där. Lite bilder från trippen hit vill vi bjuda på. Mer kommer senare.

Medhavd lunch på Kastrup
Tunbrödsrulle med lax och kräftröra. Mums!
Öl till det.

De som har bra kondition behöver inte gå hela tiden på flygplatsen ;D.

Lite reklam inlagd här.

Förtäringen på flyget. Nu är frågan, vem skulle ha vad?

Hotellet är mycket bra.Ni lyckades med er bokning tjejer!
Tack!

Takmålning

Händer inte så mycket just nu men taket är målat

Lite mer rivning

NHL

Renovering 2

Renovering 1

Tänkte blogga lite om renoveringen eftersom det är många ute i världen
som är intresserade av detta projekt.
Rivningsdelen är klar nu återstår bara: