Torsdag den 28 juni …

… och vi är nu klara med Lipsi. Men vi kan tänka oss att återvända någon gång.

Frukost, packa ihop det sista, betala för boendet till Madam Anna och säga hej då. Hon undrade om vi hade boende i Patmos för det var få att hon hade en systerdotter som hyrde ut om vi var intresserade. Vi fick lite information om stället och tackade för det. Sa samtidigt till varandra att hon nog säkert ringer dit och berättar att vi är på väg. Ner till hamnen och köpa biljetter för resan till Patmos. Båten som skulle avgå kl. 09.45 var försenad och gick inte förrän 45 minuter senare. Men det gjorde inget, vi har ju semester …

Detta var båten vi åkte med.

Eter en blåsig och lite gungig bårtur gick vi i land på Patmos.

På de andra öarna när vi gått i land har det varit en eller max fyra som har varit uthyrare. Nu blev vi attackerade av en hel hop … Måste erkänna att jag fick nästa lite panik. Blev lättad när det kom fram en dam som undrade om vi kom från Lipsi och om vi sökte Susanna. Det var Madam Annas systerdotter. Hon hade alltså ringt och förberett på vår ankomst. Åkte med henne och tittade … var ett litet rum utan direkta kokmöjligheter men en vattenkokare och ett toastjärn fans det. Kylskåp bestod också utrustningen av. Mycket rent och snyggt för övrig så vi tog det. Glömde säga att det ingick en minibalkong med … gå ut och backa tillbaka … men med väldigt fin utsikt ...

Blev när vi bastämt oss för att ta rummet bjudna på Frappe och på vattenmelon. Gott de ...

Lite strosande i staden och lite inköp till kylskåpet och morgondagens frukost. Sen vila inför kvällen.

Kvällen ja, fotboll i kväll med så då får vi tänka på tiden, maten och ställen. Fick inte ihop det riktigt men fick både i oss mat och se så gott som hela matchen.

Genom lite forskande på internet fick vi information om en restaurang i stan som man inte bör missa. Den heter Pantelis och sas att man inte skall luras av att det ser ut som en turistfälla. Saktoch gjort så letade vi upp stället och bestämde oss för att ät där. Fick ett bord och gjorde vår beställning med tsatsiki och bröd som förrätt, Ronnys någon form av revben och jag lammribs. När vi sitter där med vår förrätt står plötslig två Mörrumsbor framför oss … Helena och Kenny … Dom slog sig ner och vi pratade en stund medan vi och de åt. Sen gick vi på varsitt håll och ses troligen i Mörrum igen …

Fotboll blev det med denna kväll. När Italien gjort 2-0 och det var halvtid gick vi hem. Jag var trött och Ronny sa att han kunde lyssna på sportradion på resten av matchen. Blev inte mycket lyssnade för honom … han snarkade innan jag ens han tänka sova …