Nissyros, här kommer vi …

… på en snabbvisit. Blir så som vi tänkt från början men med lite tidsförskjutning.

Började med en väldigt mager frukost. När vi kom ner och skulle äta var där lite vitt bröd, tigerkaka, småkakor, iskalla kokta ägg och smaklös kall dryck. Fick fråga efter om det fanns någon ost eller så. Då plockades det fram lite ost, någon skinkkorv och yoghurt. Blev lite i magen tillslut i alla fall.

Begav oss sedan ut för att göra en ny koll på tiderna för att kunna ta sig till Nissyros. Skulle gå en båt från Kardamena kl. 17.30. Vi hade redan i går kollat busstiderna så vi visste att det gick en buss kl. 14.30 till Kardamena så vi skulle kunna ta Båten kl. 17.30. Det fick det bli.

Tillbaka till hotellet, packa ihop, checka ut men med lov att ha kvar våra väskor fram till 14. Gick sedan till Tylö för att tillbringa sista timmarna på Kos med Martina och Linus.

Bussen gick och vi var på den. Kom till Kardamena ca två timmar innan avgång. En fika och sen hittade vi en skuggig plats under en palm där vi vilade en stund i väntan på att gå ombord.

Har koll på sjöfarten ...

Blev en anan båt än den vi tänkte oss, men det gick ju bra det med. Den gick tidigare och den var billigare. Kom till Nissyros, tog in på fösta bästa hotell, gick iväg och hyrde Vespa, gjorde oss iordning och så bar det iväg.

Vulkanen var det första vi besökte. Var väl lite mindre att se på än vi kanske föreställt oss, men vi var där och gick runt och såg. Och så luktade vi också. När vi körde dit kände man en svaveldoft ju närmare man kom.

Efter vulkanen åkte vi till byn Emborios. Det var verkligen en by. När vi parkerade vespan funderade vi på om vi vågade gå in på gatorna eller inte. Men vi tog oss mod och traskade på och tack för det … Vi hittade restaurangen som vi blivit informerade om när vi hyrde vespan. En underbar utsikt över vulkanen och solnedgången och maten den var himmelsk.

Grannbordet bad om något sött och fick in söta tomater med yoghurt. Lät spännande så vi beställde in det med. Det är nog något av det godaste jag någon gång smakat i efterrättsväg. Måtte jag hitta ett recept på det någon stans sen.

Efter maten blev det nerförsbacke med vespan och hem till hotellet. I säng och sova gott …