Rhodos stad ...

… är nog inget för oss har vi kommit fram till.

Efter frukost tog vi på oss ordentliga skor för att vandra runt lite i utkanten av Rhodos stad. Efter ett par timmars vandrande, i lugn takt, kom vi fram till något som vi tror var utkanten av stan. Hittade ett litet och väldigt Grekiskt fik där farbröderna satt med sina ”stressband” och snurrade på dem. Vi beslöt oss för att ta en fika här. Lyckades beställa en Frappe för mig och öl för Ronny trots att tjejen som jobbade där inte kunde någon engelska och vi ingen grekiska. Ett tecken till att vi nog var i utkanten var synen av kossor som betade vid vägkanten.

Sen strosade vi vidare och vidare och vidare till vi nog inte riktigt visste vart vi var. Stannade på en bensinmack, som vi inte såg så många av längs vägen, och frågade vart vi var. Var långt från stan men kunde gå tillbaka en liten bit så gick en väg som ledde oss till en mindre väg mot Rhodos stad. Vi tog denna vägen och fortsatte vandringen tillbaka mot stan. Efter fem timmars strosande, totalt från det att vi startade på förmiddagen, beslöt vi oss för att invänta nästa buss. När vi sitter där och väntar stannar en taxi och de undrar och vi skall dela på kostnaden in till stan. Skulle kosta oss 6€. Det var något som vi inte tvekade på …

Efter timmarna längs vägarna var vi nu lite hungriga. Fick bli en god baguette i hörnet nära hotellet. En dusch och lite vila hade vi gjort oss förkänta av nu.

På kvällen sökte vi oss till de södra delarna av gamla stan. Inte alls lika mycket folk och försäljare där så det passade oss mycket bättre. Efter en Ouzo som fördrink på en bar och sen pizza som middag på en annan var vår sista kväll i Rhodos stad slut.

Som jag började så har vi kommit fram till att Rhodos stad är inget för oss att semestra i. Stress, massa folk och alla dessa inkastare på alla matställen och barerna. Blir så trött på dem och framför allt att de tror man skall nappa på deras prat om de pratar svenska med en.