Tilos och så vidare …

Sista hela dagen på Tilos blev en slappdag vid stranden. Vi varvade sol, bad och skugga med varandra. Ronny tog en paus extra från stranden … det var ju lördag … vilket betyder mellodikryss. Lunch hemma på balkongen och lite siesta inomhus innan vi gjorde oss klara för kvällen.

Innan maten satte vi oss och tog en aptitretare bestående av ouzo. Tycker om den där lakritssmaken …

Middagen intogs och vi strosade lite längs strandpromenaden innan vi gick hem och la oss.

Soluppgång

Vår plan var att åka med båten som skulle gå 7.30 från Tilos till Rhodos. Denna plan sprack i gårkväll när vi skulle köpa biljetter. Tidtabellen hade ändrats från och med söndagen den 8 juli 2012. Nu gick det en båt kl. 7.00 men den gick inte till Rhodos stad och den som gick till staden gick kl. 15.45. Vi valde den som skulle gå 15.45 eftersom vi hade för avsikt att vara storstan sista dagarna. Inte nog med att tiderna ändrat utan priserna med. I går när vi tittade gick turen 7.30 och kostade 14€/person. Nu gick den 15.45 och kostade 24,50€/person.

Vår plan med att kunna åka kl. 7.30 var även att vakna så tidigt så vi kunde se soluppgången över viken där vi bodde. Var bara att ställa kl. på 5.30, upp och se på mästerverket och sen krypa ner och sova en stund till.

Plockade ihop våra saker och sen var det att vänta in båtens avgång …

Blev en guppig båttur på drygt två timmar.

Framme i Rhodos stad var vi och inget boende fixat … Vilket håll går vi mot? Vi började traska och stannade ganska snart för att inse att vi nog behövde kolla in på ett annat sätt. Stannade till vid en parkbänk och Ronny begav sig iväg utan ryggsäck för att se vad han kunde hitta. Efter ca 20 minuter började jag fundera på om han skulle komma tillbaka … ingen mobil eller pengar med sig … De som känner oss vet det där med lokalsinnet … Han kom tillbaka och han hade hittat några att fråga och de hade berättat åt vilket håll hotellen låg. Vi var på rätt väg … Gick en liten bit till och där låg två hotell vägg i vägg. Savoy och Moschos. Frågade vad Savoy skulle ha per natt och det var 45€ så till Moschos och deras pris var 35€. Blev det lägre priset. Frukost ingick men vi fick acceptera annat i och med läger pris…

Nu var klockan omkring åtta på kvällen så vi förberedde oss för gamla stan och lite mat. Det är inte roligt att vara utomlands och man hör hur mycket svenskar som helst och när kyparna som står och försöker kasta in en tror att det går bättre om de pratar svenska med en. Vi är lite anti till det … Längtade redan till de små öarna och byarna där man får anstränga sig ibland gör att göra sig förstådd.

Hittade en restaurang som hette Lipsi som ön vi varit på innan. Ingen som försökte kasta in oss så där satte vi oss. Blev en god middag och dyr med om vi jämför med det vi betalat på öarna innan.

Tog en promenad längs hamnen, då slapp vi alla inkastare en stund med, och sen intog vi hotellet och ryggläge.