Dagar i Hanoi och resan till Sa Pa

Under första dagen i Hanoi tittat vi på mycket men mer finns det som vi vill hinna med innan vi sätter oss på nattbussen till Sa Pa. Sista dagen tittat på ett typiskt tubhus, resterna av porten till gamla Hanoi, en gigantisk marknad med allt man kan tänka sig behöva och inte behöva och så har vi varit på vattenteater. Mellan dessa har vi hunnit med både fika, mat och att packa.

När det gäller resan till Sa Pa så beställde vi den redan hemifrån. Nattbuss de lux med sängar i små hytter. Vi ville försäkra oss om att vi hade rätt upphämtningsplats, så vi gick dit det första vi gjorde på morgonen på torsdag som var vår avresedag. Adressen var till en bokningsbyrå, men ingen var där som vi kunde fråga om upphämtningsplatsen. Gick dit igen efter några timmar men ingen där då heller. Hittade en turistbyrå, som studenter driver, frågade dem och de ringde bokningsbyrån åt oss. Vi hade rätt adress och fick även ett nummer till bokningsbyrån på adressen vi hade. Gick dit igen och fortfarande ingen där. Efter vi varit på vattenteatern gick vi dit igen vid ca kl. 16, då var det bemannat och vi fick veta att vi skulle bli upphämtade vid hotellet ca kl. 21.30 av bussen. Perfekt!

Vilken resa det blev. Kille på moped kom och frågade om vi skulle med nattbussen till Sa Pa och informerade att bussen inte kunde komma fram till hotellet så han skulle ringa en taxi som skulle köra oss plus en kille till som också skulle åka samma buss. Bil kom och hämtade oss. Körde långt iväg så jag undrade vad som var på G. Killen kom och sa att vi skulle följa med honom. Efter en kort promenad kom vi fram till en buss, men den var stängd och ingen chaufför i sikte. Killen fick ringa och då kom chauffören. Strul med vilka britsar vi skulle ha och vårt bokningsnummer hittades inte på listan. Får varsin säng och iväg bar det kl. 22.30 på en guppig, gungig och ljudlig färd. Öronpropparna åkte in efter ca en timme. Tror vi sov lite, men det var ingen djup sömn.

Kom fram kl. 04.00 till ett kallt,blött och mörkt Sa Pa. Satt i väntrummet på busstationen till strax innan 7. På med regnkläder och jaga frukost som vi hittade på ett café där engelska inte funkar. Lite teckenspråk och google translate så kom frukosten fram. Varm baguett med stekt ägg i och grönsaker i med. Till det varmt kaffe. Damen som skötte om caféet tyckte nog vi såg frusna ut, för hon kom med varmt vatten som vi skulle dricka.

Vid kl. 7.20 började vi vandra mot Stenkyrkan i Sa Pa för att möte upp vår guide Bau kl. 8.15. Hon kom och ringde dit sin pappa som tog våra tunga ryggor på sin moped och körde dem till Homestay som vi skall övernatta på mellan fredag och lördag.

Första dagen av vandringen såg det ofta ut såhär med dimma framför oss.

Nu började vår vandring. Regn och massa lera som vi halkade på. Började vandra vid kl. 9 och var vid Homestay kl. 15. Mellan det har vi kasat i lera, haft flera andningspauser, haft drickapauser, ätit lunch, sett massa intressanta saker och fått så mycket information av Bau om hur det är i dalen där hon bor.

Homestay är finare än vi trodde. Vi har egen ”svite” och om alla Homestay är som dessa blir det sådana framöver. Vi blev mottagan av det unga värdparet, visade till vårt rum och vad toalett och dusch fanns. Handdukar stod de för vid dusch. Det var en otroligt skön dusch efter den jobbiga, men intressanta, vandringen. Jag (Carina) tog fram sovsäcken och kröp ner, somnade gott och sov nog i ca två timmar. Strax efter 18 var det dax för gemensam middag med de som ville äta och värden. Vi blev två unga tjejer från Tyskland, ett par i 25 års ålder från Holland, värden och så vi från Sverige. Tyvärr mådde värdinnan inte så bra så hon vilade. Ett härligt bord med plockmat så som kyckling, fläsk, grönsaksnudlar, ris, potatis och flera sorters kokta grönsaker. Så gott! Värden plockade fram en vattenflaska som innehöll risvin som man här kallar för Happywather. Det behövdes för vi var lite frusna alla kring bordet. Blev en kväll med berättelser och skratt. Även en del prat om idrott blev det.

En svala hade byggt bo utanför vårt rum i taket.

En god natts sömn, pannkaksfrulle med flytande honung och bananer och sen var det bara att på vandringen igen. Bau hade förslag på två vägar, en svårare och en lättare, vi valde den lätta idag. Kan säga att den var tillräckligt svår för oss med våra värkande muskler i benen. Även denna dag fick se mycket och höra spännande saker från Bau. Lunch och sedan hade Bau fixat taxi för resan in till Sa Pa och vår bussfärd senare på kvällen till Long Bay.

Skor och byxor som vi fick ta på för nästa dags vandraing.