Ho Chi Min

Vår sista dag i Nha Trang blev det strandhäng. På hela resan har vi endast haft fyra sådana dagar och det var ju inte solsemester vi skulle på. Men sista dagen på Nha Trangs strand blev det inget bad. Efter natten regn och blåst var stranden som en soptipp och vattnet likaså. Jag förstår inte de som gick i och doppade sig när sopor flöt omkring dem.

Klockan 22.26 skulle nattåget till Hi Chi Minh gå och vi var redo redan vid åttatiden. Vi åkte taxi till stationen, även om det inte var så långt så var det fruktansvärt varmt. Försökte undvika det som gjorde oss svettiga.

Vi hade bokat via nätet och hoppades bara att allt var rätt och riktigt. Jo då, allt under kontroll. I bokningen önskar vi få underslafen till oss båda, men se det fick vi inte. Det var två vietnamesiska damer som hade fått dem. Vi fick snällt hoppa upp på överslafen. Hade bokat någon form av VIP och vi kom fram till att det bestod i att vi fick en plastkasse med rent lakan, örngott och ett påslakan. I påsen fanns också en öl, en Coca-Cola, två vatten, två pappmuggar, två små kex, en karamell och våtservett till oss båda. Alltid något när man är VIP. Tåget drog igång och vi bäddade och la oss på våra slafar. En del sova har det blivit men det har skakat och svängt en hel del med.

Framme ca klockan sex, en taxi till hotellet och där får vi besked att vi kan få vårt rum först klockan tolv. Så innan vi fick vårt rum har vi hunnit äta två frukostar, titta på veteran krigsmuseet, kolla in Independenc Palace, Ben Thanh Market (där Ronny köpte två t-shirt), sett Cathedral Notre-Dame utvändigt och även gått drygt 14500 steg.

Efter incheckning var det att duscha av resdammet och ta en liten powernap för att orka med eftermiddag och kväll. Vi började med att gå till Ho Chi Minh museet, vilket var stängt på måndagar fick vi veta när vi kom dit. Ja ja, vi fick se utsidan. Sedan gick vi in mot centrum igen för att titta på Saigon Skydeck. När vi hittat det beslutade vi att först gå och äta och sedan ta oss upp de 46 våningarna för att se Ho Chi Minh i dagsljus och sedan i skenet från all belysning.

Ronny är lite höjdrädd så han höll sig lite från fönstren.

Mekong deltat blev dagens utflykt. Lyxade till det och bokade för liten grupp heldag. Det innebar en grupp på 13 personer, buss ca två timmar dit, båttur, se tillverkning av och provsmaka kokosgodis, sedan vidare till olika platser gåendes och med båt för att smaka öns frukter, te med pollen och honung och sedan lunch. Vår guide berättade om ön och Mekongfloden medan vi åkte bussen och under tiden på ön.

Stannade på väg tillbaka till Ho Chi Min på en vacker Pagoda. Vi har inte varit på någon större under vår resa då vi hade som mål att hinna med Angkor i Kambodja. Men det kommer vi inte hinna så att vi fick se denna var bra.

Finns Backpacker kvarter här i Ho Chi Min och klart har vi varit där med. Ätit och tittat på livet där. Träffade på ett ungt par från Australien som varit iväg i en månad och som skulle vara borta sju till. Spännande liv.

När vi var på väg hem hamnade vi i storbildssändning av en U23 mellan Vietnam och Thailand. Inte en storbild på torget utan sex styck som stod uppställda så publiken kunde sitta framför och titta. Häftig!