Hoi An några dagar

Måste börja med att berätta vad vi betalade för två nätter med frukost, upphämtning i centrum när vi kom, en lunch var och en middag var, dryck till maten, hyra av två skoters under en dag, tvätt av våra kläder och Ronnys skor, fixa transporten till vårt nästa resmål och köra oss dit bussen gick från på morgonen. Ca 440 kr.

Vår transport från boendet i Phong Nha till bussen som tog oss söder över.

Blev ett beslut under kvällen att vi skulle åka till Hoi An på morgonen dagen efter. Vi ändrade därmed vår tanke att spara dagar med nattransport till ny plats. Vår fantastiska värdinna på Palafita Bungalows fixade buss som vi hoppade på en liten bit från dem och den tog oss först till Da Nang. En resa på ca sex timmar. Det var en liggbuss detta med. Tror inte det finns några sittbussar som går långa sträckor. Sedan flyttade vi över oss till en liten lokal buss utan AC bara TD. Med denna åkte vi ca en timme fram till Hoi An. Det där med tuta och kör är inte bara ett talesätt här utan verklighet.

Åkte från Da Nang med lokal buss. Ett litet kort här.

Hotell var bokat och enlig gps så var det endast 900 m. Då vi suttit så mycket under dagen bestämde vi oss för att gå denna sträckan. Trafikmässigt var det som i Hanoi, men vi kom fram dit vi skulle.

När vi fått vårt rum, fyra trappor upp utan hiss, installerade vi oss och sedan gick vi ut för att äta. Åt en mycket god middag som bestod av en portion kött, pommes och sallad och den andra portionen vad stekt ris med kyckling och grönsaker. Till detta tillkommer tre lokalproducerad öl som kostar 1,20 st. Hela middagen gick på 54 kr.

Inte mycket till utsikt men vi skall ju inte sitta på rummet.

Just utanför vårt rum har vi detta.

Dag två har vi haft stadsvandring på egen hand. Karta och entrébiljetter till olika kulturella delar så löste vi det utan guide. Mycket att titta på och mycket intressant. Vi var inne i en lite fabrik där man förvandlar enkelt porslin till verkliga skönheter och det gör man för hand. Första stoppet var hos barberaren så Ronny blev rakad.

Här kommer lite av allt vi sett. Svårt att förmedla i bild hur det är.

Det var väldigt lite folk på gatorna, vilket var skönt när man skall strosa runt och titta sig omkring. Kan vara så att man var vid stranden eller på utflykter eller att man tyckte det var för varmt, för varmt var det. Siesta på eftermiddagen och sen ut och se kvällslivet. Alldeles för mycket folk ute då men stämningen och alla lyktor som lyste var härligt att känna och se på.

Dag tre i Hoi An har vi haft strandhäng. Hyrde cyklar och cyklade de ca fem kilometer det var till stranden. Gäller att ha koll på trafiken även när man cyklar, för något företräde har man inte och så finns det endast handbroms på cyklarna. Inget man är så van vid att endast ha det. Finns en del att titta på längs vägen med.

Vilken härlig surfstrand vi kom till. Lång sandstrand med stora vågor som gjorde att det uppmanades att inte bada. Skvätta lite vid kanten blev det endast denna dag. Känns skönt att det är ok att bli solbränd och att vår kultur tycker det är fint.

Skönt med en lugn dag eftersom vi, framför allt Ronny, varit lite småhängiga behövde ta det med ro en dag. Kvällen blev med lugn, lite mat och sedan till hotellet för att planera lite vad som händer efter måndag. Vad det blir kommer sedan för vi har fortfarande en till två dagar kvar här i Hoi An att fylla med saker och ting.

Vietnam är fint med trevliga och hjälpsamma människor men det är så smutsigt. Man är inte något rädd om det fina man har här. Hoppas folket förstår det snart annars kan man undra hur det skall sluta.