Lite först och sedan Nha Trang

Redan vid lunch samma dag vi kom till Da Lat hade vi bokat buss till Nha Tran och hotell där. Åker kl. 8.15 och ca 3,5 timmes resväg. Och tji fick vi med det. Vaknade vid kl. 4 och kollade mailen. Bokningen hade inte gått igenom så vi hade nu ingen buss till Nha Trang. Började googla och hittade lite andra alternativ bland annat ett som skulle gå kl 7. Ronny vaknade vid halv sex och fick då informationen av mig. Vi bestämde att boka bussen till kl. 7. Detta gjordes, packade ihop snabbt som attan, ner i receptionen med packningen och bad dem ringa en taxi. Taxin kom och vi bad den köra oss till bussen. Kan kännas som en lätt uppgift men ack nej. Vi hade ingen exakt adress och chauffören kunde inte engelska så det blev översättningsprogram att prata genom. Till slut kom vi fram till att han skulle köra oss till den stora busstationen och dit kom vi, men någon buss som vi skulle åka med kl. 7 sågs inte till. Vi frågade oss fram och inte många som kan någon engelska här. Till slut fick vi hjälp av en kille som kunde lite engelska och han ringde bussbolaget, när vi äntligen hittade ett telefonnummer. Fick prata med dem och eftersom vi bokade så sent/tidigt på morgonen så hade de inte hunnit skicka ut ett mail till oss vart vi skulle möta upp bussen. Vi fick vänta till nästa buss skulle gå kl. 12.30 och hon lovade att skicka ett mail med information innan dess. Detta mail fick vi och vår uppsamlingsplats var i centrum ca 3,5 km dit.
Vi stannade på busstationen en stund och sedan lastade vi på oss ryggorna och vandrade in till adressen. Måtte det vara där, tänkte jag, och det var rätt. Tack för det! Gick och fick i oss lite frukost och sedan kl. 12.10 var det till att hoppa in i bussen som körde runt hela stan för att hämta på olika hotell. Tog en timme så vi fick en city tour på köpet med. Lite foto från den här.

Köpte fyra bananer som färdkost. Priset för dem var 4 kr.

Efter det att alla som skulle med bussen var på tog det fyra timmar med två stopp på ca 30 minuter var att komma fram. Vi 17-tiden var vi i Nha Trang efter en färd med buss som gick upp för berg och ner för berg flera gånger. Vi gungade hit och dit men det var en mycket fin utsikt hela tiden längs vägen.

Hotell Sun City här har ni oss. Vi har bokat rum med fönster, eller inte det! Var fönsterlöst utåt men stort fönster mellan sovrum och toa/dusch. Undrar om vi missade något i hotell beskrivningen vid bokningen? Om det går att dra för? Det får ni fundera på.
En härlig måne som speglade sig i vattnet mötte oss när vi gick ut för att se på stan första kvällen.

Vid frukost har vi en fin utsikt från våning 15 ut mot strand och hav Men vart de bilderna har blivit av vet jag inte just nu.

Härlig strand men dyra solstolar. Inte mycket som är dyrt här i detta land annars med solstolarna är det. Men nästa dag hittade vi solstolar till halva kostnaden.

Vi började se över vår sista vecka och kom fram till att vi skulle korta med en natt i Ho Chi Minh och ta en till här i Nha Trang. Men eftersom vi inte trivdes riktigt med hotellet så blev det byte och två nätter på ett nytt ca 600 m från det andra. Nu har vi både fönster med ”havsutsikt” och fönster inne mot toa och dusch.

Vi har tagit oss en lång promenad till utkanten av Nha Trang. Kontrasterna är stora mellan stad och slum. För det känns som slum just i kanten dit vi gick.

Vi har varit på båttur med Funky Monky och snorklat, dykt, ätit gott och sett lite spännande saker på havet eller i det. Ronny var den djärve som vågade prova på dykning. Jag höll mig till snorkling vilket jag inte provat på innan heller. Var en rolig båttur men att man förknippar Sverige när det gäller musik med Små Grodorna är väl inte så bra. Detta upptäckte vi då alla nationaliteter som var med på båten fick gå upp på en sen och medverka i en låt som förknippades med landet. Det var från Ryssland, Indien, Korea, Hongkong, Australien, Kina och vi från Sverige. Vårt uppträde med Små Grodorna kanske kommer i en filmsnutt framöver. Skall få den från ett ryskt par som var med på båten.