Nu är det på riktigt ...

Oj vad tiden gått fort. Tycker det är ingenting sedan vi fick den fina presenten av våra fantastiska döttrar. Men nu är vi på väg. Ryggorna packade med allt från den långa packlistan. Äggmackorna gjorda så det kan bli en lättlunch på Kastrup innan vi går genom säkerhetskontrollen. Rebecca kom och körde oss till tåget. Lite foto blev det här med. Specifikt på våra fötter.Det kom i tid och inga förseningar på vägen ner heller. Vi checkade in och ryggorna lämnades för transport till Hanoi och vi satte oss och njöt av äggmackorna.

Genom kontrollen, vi klarade oss, till taxfree. Perfume behövde inhandlas. Sen var det att traska iväg till Gate C37. Inte nog med att det var en bit dit, det var en passkontroll till med tillhörande fotografering. Tror inte man får så lätt att hitta Ronny om man går efter hans bild. Det var nog endast ⅓ del som kom med på den. Vi kom till slut igenom här med och kunde traska vidare till gaten.

Stort plan och bra platser. Massor med filmer att välja på, vilket inte var lätt. Blev tillslut en och en halv film på denna sextimmars tur. Ingick mat, dryck, kaffe och moviesnacks. Vi fick meny med tre rätter att välja mellan. Jag tog thai biff med ris och när värdinnan frågade Ronny vad han ville ha sa han -gin och tonic. Han sa det inte bara en gång utan två innan han fick fram att han ville ha kyckling.

Mellanlandning i Doah med en väldigt lång busstransport från flygplanet till terminalen. Ny säkerhetskontroll och vidare till Gate c6. En timmes väntan och sedan bordning en timme innan planet lyfter mot Hanoi. Otroligt vilken stor och vilken ren flygplats. Massor med människor men inget skräp.

02.55 lokal tid lyfte planet från Doah till Hanoi. Denna resan var jobbigare. Det var upptänt i planet väldigt länge, benen började få spring så värktablett var ett måste och så visste vi att vi behövde sova de ca sex timmar det skulle ta eftersom vi skulle vara på plats i Hanoi under eftermiddagen lokal tid. Blev inte mycket sömn för någon av oss så vi sover säkert gott i natt.

Landade och begav oss mot utgången och där väntade en lååååååååång kö av människor för att visa sitt pass så de fick komma in i Vietnam. Efter en lång väntan fick vi godkänt och kom vidare. Nu var det bara att hoppas att väskorna kommit fram vid på lastningen på Kastrup och vid omlastningen i Doah. JAAAA! De var med. Ut genom tullen och vidare till disken som säljer sim-kort. Ett fixat så vi kan använda en gammal mobil som vi tagit med som gps. Kan vara bra att ha i reserv om kartorna inte går ihop med vägnamnen.

Vi har kommit fram till att vi skall vara backpacker och inte lyxa med taxi, så det var till att börja leta buss som kunde ta oss till vårt boende. Hittade en som var av den bättre standarden men den gick tyvärr inte ändra fram till vårt hotell. Men biljettkillen sa att han skulle säga vart vi skulle hoppa av och att vi sedan skulle ta buss 7. Sagt och gjort, vi åkte med. Fick betala 70 000 dong för två. Låter som en förmögenhet men det är ca 20 kr för två för en busstur på ca 40 minuter. Taxi skulle kostat 80 kr.

Biljettkillen sa till när vi skulle hoppa av och var buss 7 skulle finnas. Vilket kaos … Bilar, mopeder, människor, bussar överallt men ingen buss 7. Frågade i ett apotek efter ”bus seven” och möttes att frågande blickar. Vet inte om min engelska var otydlig eller om de inte förstod dessa två ord. Då vi inte såg buss 7 bestämde vi och för att traska vägen till hotellet. Fram med kartan och leta vägnamn. Vi lyckades trots kaos i trafiken, som man fick gå i efter mopeder och motorcyklar stod på trottoaren. Nu har vi installerat oss, duschat och skall snart göra stan denna kväll. Får se hur det slutar.

På grund av krånglade internet så kommer även vår första kväll i Hanoi här. Vrålhungriga gick vi ut och tog ett väldigt säkert kort. Blev kyckling i två varianter för oss och så Tiger öl till det. Inga gröna tigrar men väl blå. Var god mat och vi gick mätta och belåtna därifrån. Lite planering inför morgondagen blev det med. En promenad runt sjön Hogan Kiel sjön med vackra belysta byggnader och broar.

När vi strosade längs gatorna fick vi syn på denna killen som tömde tallrikarna i gatans brunn.

Kvällen slutade med att jag köpte en ny stor rygga för ca 200 kr och Ronny prutade till sig en t-shirt på köpet. Bilder kommer senare.

Blev mycket men har varit ett intensivt dygn.